06.05.2025 | Järjestölähtöisen päihdetyön kehittäminen
Kaikilla on oikeus tulla kuulluksi
Ihmisillä on luontainen tarve tulla kuulluiksi – erityisesti silloin, kun kyse on omasta hyvinvoinnista. Monet palveluiden käyttäjistä kokevat, etteivät heidän huolensa ylitä palvelujen piiriin pääsemisen kynnystä, vaikka ne vaikuttavat merkittävästi omaan tai läheisen elämään. Miten voimme varmistaa, että jokainen saa äänensä kuuluviin?
A-klinikkasäätiön toteuttamissa kansalaistapahtumissa on kartoitettu vuodesta 2022 lähtien ihmisten ajatuksia alueensa päihde- ja mielenterveyspalveluista sekä järjestöjen toiminnasta. Tapahtumissa on kysytty, millaisia tarpeita, mahdollisia palveluvajeita ja kehittämisehdotuksia kansalaisilla on.
Kohtaamisissa olemme huomanneet, että osalla ihmisistä on voimakas tarve jakaa kokemuksiaan ja saada niihin vastakaikua.
Keskustelujen aiheet vaihtelevat laajasti: osalla on huolta läheisen päihde- tai mielenterveysongelmasta, toiset kokevat turhautumista palvelujen saatavuuteen ja laatuun. Monilla taustalla on yksinäisyyttä ja vähäisiä sosiaalisia kontakteja. Yhteistä näille ihmisille on helpotuksen ja voimaantumisen tunne, kun heidät kuultiin – edes hetkeksi.
Kuulluksi tuleminen osana hyvinvointia
Kansalaistapahtumissa omasta tilanteesta kertoneet ovat erityisen tyytyväisiä siksi, että he ovat tulleet kuulluksi. Kuulluksi tuleminen on heille harvinainen mutta voimaannuttava kokemus. Tämä herättää kysymyksen, miten mahdollisuus tulla kuulluksi järjestyy, kun kyseessä ei ole vakava ja selkeästi palvelujen piiriin pääsyä vaativa ongelma, mutta yksittäiselle ihmiselle henkilökohtaisesti tärkeä ja iso asia.
Kuulluksi tuleminen ei ole pelkästään yksilön tarve, vaan myös tärkeä osa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Se voi ehkäistä ongelmien pahenemista ja auttaa kiinnittymään yhteiskuntaan.
Sote-alan ammattilaisten työtä leimaa kiire. Toimintaa ohjaa kasvavat asiakasmäärät ja kaventuva talous ja keskiössä on toiminnallisen tehokkuuden maksimointi. Useinkaan sote-palveluissa ei ole juuri aikaa pysähtyä hetkeksi kuulemaan ei-kiireellistä asiakasta tai palvelutapahtuman yhteydessä tavattua henkilöä.
Julkisissa sote-palveluissa resurssit ovat rajalliset, mutta voisiko parempi kuuntelu vähentää palvelutarvetta pitkällä aikavälillä?
Järjestötyön merkitys kuulluksi tulemisen tukena
Järjestöjen apu- ja tukimuodot voivat olla yksi keino lisätä ihmisten kuulluksi tulemista. Järjestöjen kautta koordinoitu toiminta kasvokkain ja verkossa voi tarjota matalan kynnyksen kohtaamisia, joissa jokainen voi jakaa ajatuksiaan ilman pelkoa siitä, ovatko ne ”riittävän suuria” palvelujärjestelmän näkökulmasta.
Tärkeintä ei ole ammattilaisuus, vaan aito kuuntelu ja empaattinen läsnäolo. Jokaisella ihmisellä on oikeus tulla kohdatuksi arvostavasti ja kunnioittavasti. Kuulluksi tuleminen on yksi perusoikeuksista, ja sen edistämiseen tarvitaan koko yhteiskunnan panosta.
Lisätietoa
Lisätietoa kansalaiskyselyn tuloksista löydät täältä.
Tykkää, jaa