Ota yhteyttä
Tekstikoko Font size smaller Font size normal Font size bigger

Digi- ja rahapelaamisen yhteenkietoutuminen vaatii uusia tapoja ymmärtää ongelmallista pelaamista 

Rahapelaaminen on laajentunut peleihin ja palveluihin, jotka eivät ole ennen kytkeytyneet uhkapelaamiseen. Näin rahapelaamista pyritään normalisoimaan. Tästä ilmiöstä tutkijat käyttävät nimitystä “gamblification.”

Nyt moniin suosittuihin digipeleihin sisällytetään piirteitä ennen perinteisesti rahapelaamiseen liitetyistä ominaisuuksista. Lopputulemana on erilaisia niin sanotusti “rahapelillistettyjä” (eng. gamblified) pelejä. Peliyhtiöt tavoittelevat nuoria pelaajia uusilla tempuilla, sillä klassiset rahapelaamisen muodot eivät herätä tarpeeksi kiinnostusta. Yritykset keräävät ja analysoivat kuluttajadataa, jotta peleistä saadaan muokattua mahdollisimman koukuttavia.

Internetin onkin havaittu syventävän ja monipuolistavan rahapeliongelmia entistä enemmän. Sosiaalisen median kautta pelejä mainostetaan uusilla kekseliäillä tavoilla ja pelien ympärille muodostuu yhteisöjä.

Rahapelaamisen ominaisuuksia hyödyntävät pelit madaltavat kynnystä käyttää peleihin rahaa. Etenkin nuoret, jotka altistuvat varhaisessa iässä rahapelaamiselle, saattavat omaksua pelaamisen tylsyyden ja tunteiden hallinnan keinoksi. Pitkällä aikavälillä tästä voi aiheutua psykososiaalisia ongelmia.

A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Hannu Jouhki (2025) käsittelee väitöskirjassaan eskapismin ja pelaamisen yhteyttä. Hän näkee pakonomaisen pelaamisen keinona paeta vaikeita tunteita. Jos ihmisen perustarpeet eivät täyty, on tyypillistä kääntyä erilaisten todellisuudesta harhauttavien toimintojen äärelle.

Rahapelaamiseen liittyy voimakas stigma

A-klinikkasäätiön Järjestölähtöisen päihdetyön kehittämistoiminta työskentelee stigman vähentämiseksi. Stigmatyön yhteydessä on muun muassa tuotettu kokemusasiantuntijavideoita päihde- ja mielenterveystyön kansalaistapahtumia varten.

Yhdellä videoista rahapeliriippuvuudesta toipuva Jouko Vidgren jakaa ajatuksiaan rahapelaamiseen liittyvästä häpeästä. Vidgren kertoo helposti saatavilla olevan tiedon elintärkeäsi, sillä ymmärrys sairaudesta voi auttaa riippuvuudesta johtuvaan itsetuhoisuuteen.

Please accept statistics, marketing cookies to watch this video.

Nykyinen määritelmä rahapelaamiselle ei kata muuttuneita raha- ja digipelaamisen muotoja

Monet firmat ovat lisänneet rahapelejä muistuttavia ominaisuuksia digipeleihin. Hittipeli GTA Online on luonut mahdollisuuden ostaa oikealla varallisuudella pelirahaa, jota pelaaja voi käyttää pelissä kasinolla.

Myös suositussa Counter-Strike -pelissä pelaaja saa ostettua rahalla niin kutsuttuja yllätyslaatikkoja. Näistä yllätyslaatikoista saaduista palkinnoista käydään kovaa kauppaa pelaajien kesken ja palkintoja vaihdetaan rahaksi. Näillä rahapelaamista vahvasti muistuttavilla toiminnoilla pelifirmat tekevät isoja voittoja.

Tämän tapaisissa uusissa raha- ja digipelaamisen sekoituksissa pelirahaa tai palkintoja ei voi virallisesti muuttaa takaisin rahaksi eikä pelaaja voi siis nostaa voittojaan suoraan. Siksi pelejä ei määritellä rahapeleiksi eivätkä ne joudu sääntelyn alaiseksi. Tutkijoiden mukaan rahapelaamisen merkit kuitenkin täyttyvät.

Urheilua käytetään hyväksi rahapelaamisen normalisoinnissa

Rahapelaamista halutaan normalisoida myös urheilun parissa. Tutkimuksissa on havaittu etenkin nuorten miesten mieltävän vedonlyönti osaksi urheilukulttuuria. Sen on nähty jopa olevan osa maskuliinisuutta. Tuoreimpien tilastojen mukaan nuoret pojat pelaavatkin rahapelejä huomattavasti tyttöjä useammin.

Suomessa Veikkaus pyrkii järjestelmällisesti yhdistämään brändiään urheiluun luodakseen positiivisia mielleyhtymiä pelaamisen ja urheilun välille.

Veikkauksen sosiaalinen media on Suomen suurin urheilusisällön tuottaja. Veikkaus järjestää sosiaalisen median alustoillaan erilaisia leikkimielisiä vedonlyöntikisoja. Kisojen avulla vedonlyönnistä rakennetaan kuvaa taitolajina, eikä satunnaisuuteen perustuvana arpapelinä.

Veikkauksen lehti X on puolestaan voittanut useita palkintoja journalismistaan. Lehti antaa ymmärtää Veikkauksen olevan osa urheilijoiden sisäpiiriä, jolle urheilijat ja seurat luottavat henkilökohtaisiakin tarinoita. Lehden avulla Veikkaus myös pyrkii tuomaan esille rooliaan tasa-arvon kannattajana ja positiivisen urheilukulttuurin ylläpitäjänä.

E-urheilupiireissä on jouduttu puuttumaan rahapelaamiseen. Vuonna 2016 Counter-Strike -pelin omistama yritys Valve joutui Yhdysvalloissa joukkokanteen kohteeksi. Yrityksen välinpitämättömyys pelin e-urheilun ympärillä vellovaan vedonlyöntibisnekseen huolestutti. Tämän jälkeen yritys pyysi uhkapelisivustoja lopettamaan toimintansa.

Jos digipelaamiseen liittyvät kysymykset mietityttävät, Päihdelinkin testistä voi olla apua tilanteen kartoittamiseen:

Lisätietoa

Anna arvio sisällöstä

This field is hidden when viewing the form
Voimakkaasti eri mieltäEri mieltäNeutraaliSamaa mieltäVoimakkaasti samaa mieltä
Oliko tämä sivu sinulle hyödyllinen?
1 tähti = Ei yhtään, 5 tähteä = Erittäin paljon