11.06.2021 | Yleinen
Tarja Virolainen
Tykö-hanke auttaa ihmisiä, joita muut palvelut eivät ole kyenneet tavoittamaan
Elina Autio ja Krista Laine etsivät Tampereella työkseen palveluiden ulkopuolelle jääneitä ihmisiä ja pyrkivät selvittämään heidän elämänsä solmuja yksi kerrallaan. A-klinikkasäätiön Tykö-hanke on pitkäjänteistä työtä asumisen haasteiden kanssa painivien, huumeita käyttävien ihmisten kanssa.
Perjantaisena aamuna auto kaartaa Tampereen keskustasta kohti lähiötä. Autoa ohjaa Krista Laine ja hänen vieressään istuu Elina Autio puhuen puhelimeen. He työskentelevät molemmat kehittämissuunnittelijoina Tykö-hankkeessa.
”Sinä olet käynyt läpi kamalan paljon elämäsi aikana. Ei kenenkään pitäisi joutua sellaiseen pyöritykseen. Nyt ajattelet hyviä asioita. Oletko sinä syönyt tänään? Sinä teet kyllä aina todella järkeviä ruokalistoja, tuollaisia taloudellisia ja ravitsevia”, Elina puhuu rauhoittavasti puhelimessa asiakkaalle. Krista kertoo asiakkaan soittavan juuri nyt hankalan elämäntilanteen vuoksi lähes päivittäin.
Hankkeen nimi Tykö tarkoittaa luokse tulemista. Sitä työ konkreettisesti on.
Tykö-hanke käynnistyi tänä keväänä. Se on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama kaksivuotinen hanke ja toimii Tampereella toimivan A-klinikkasäätiön Völjyn yhteydessä.
Elina ja Krista pyrkivät löytämään ja tavoittamaan työssään Tampereella huumeita käyttäviä ihmisiä, joita muut palvelut eivät ole onnistuneet tavoittamaan. Heitä on yllättävän paljon. Tykö-hankkeen on tarkoitus auttaa ennen kaikkea asumisen haasteiden kanssa.
Ei ole olemassa mitään tyypillistä Tykön asiakasta, jokaisen tarina on ainutlaatuinen. Jollain tapaa ihmisen elämä on kuitenkin solmussa. Asiakkaalla voi olla suuria pulmia asumisen kanssa, asuntoa ei ole lainkaan tai häätö on jo vireillä. On myös heitä, joilla ei ole mitään kontaktia yhteiskuntaan ja sen tarjoamiin palveluihin. Krista ja Elina pyrkivät saamaan nämä ihmiset ottamaan avun vastaan, ilman velvoitteita tai pakkoa.
Vaikka Tykö-hanke on pyörinyt vasta hetken aikaa, ovat Kristan ja Elinan päivät jo täynnä tapaamisia, koti- ja viranomaiskäyntejä. Jo nyt tiedetään, että Tykö-hankkeen kaltaiselle rinnalla kulkemisen muodolle on suuri tarve. Yhteistyökumppanit ja esimerkiksi A-klinikkasäätiön Tampereen Katuklinikka ohjaavat jalkautuessaan myös asiakkaita Tyköön.
Tykön työntekijät kulkevat tarvittaessa mukana virastoissa. Rohkaisevat, auttavat ja täyttävät asiakkaan kanssa lomakkeita.
”Hirmu hyvin on ihmiset meidät löytäneet. Hyötyä on ollut siitä, että olemme olleet alalla niin kauan ja tehneet Völjyssä ja sen yhteydessä toimineessa, naisille suunnatussa Nea-hankkeessa töitä. Osa asiakkaista on tullut meille vanhojen asiakkaiden saattamana”, Krista kertoo.
”Rohkeasti on moni tullut meidän luo, kun joku vertainen on kertonut kavereille, että me ollaan ihan hyviä tyyppejä”, Elina sanoo lopetettuaan puhelun.
Ollaan perillä kohteessa. Auton parkkikiekko kannattaa muistaa, ettei tule sakkoja, naiset muistuttavat toisiaan. Kaikesta huomaa, että he tekevät paljon töitä yhdessä ja ovat hioutuneet toimivaksi työpariksi. Työyhteisö onkin voimavara, jonka avulla ajoittain henkisesti kuormittavaa työtä jaksaa tehdä.
Autosta otetaan mukaan muovikassi, jossa on ruokaa asiakkaalle. Kotikäynneillä viedään aina jotain pientä mukana.
Oven avaa nuori nainen, joka antaa hymyillen luvan ottaa kohtaamisesta myös muutaman kuvan. Elina ja Krista kyselevät kuulumisia ja juttelevat hetken huonejärjestelystä ja huonekaluista, joista asiakas pääsee kohta eroon ja saa näin lisää tilaa asuntoonsa.
Elina kertoo tarinaa omasta koirastaan ja kaikki kolme nauravat. Asiakas on silminnähden ilahtunut vierailusta.
Pitkään ei voi viipyä, eikä eteistä pidemmälle oikein voi tulla koronaturvallisuuden tähden. Kymmenen minuutin kuluttua pitää jo lähteä. Elina muistuttaa vielä asiakasta tulevasta tapaamisesta Völjyn tiloissa: ”Selvitellään niitä paperiasioita. Muistatko tulla vai pitääkö laittaa muistutusta?” Asiakas vakuuttaa muistavansa, mutta toteaa muistutuksen silti olevan paikallaan.
Tykö-hankkeessa ei voi kiirehtiä asioiden kanssa. Tehtävänä on löytää ne ihmiset, joille on vaikeaa kiinnittyä palveluihin. Silloin ei auta vain nopeasti kertoa, mitä kaikkea pitäisi tehdä, että asiat olisivat paremmin.
Työntekijöiden kohtaamilla ihmisillä on usein monia ongelmia. Vyyhtiä pitää lähteä purkamaan asia kerrallaan. Jos ei ole asuntoa eikä pankkitunnuksia eikä saa mitään tukea mistään, on ensin lähdettävä hankkimaan henkilötodistusta, että voidaan hankkia pankkitunnukset. Pelkästään tämä vaatii usean eri viranomaisasioinnin.
Koska luukulta luukulle siirtyminen voi olla monelle ylivoimaista, Tykön työntekijät kulkevat tarvittaessa mukana virastoissa. Rohkaisevat ja auttavat. Täyttävät asiakkaan kanssa lomakkeita ja ovat tukena.
Elina ja Krista eivät katoa, kun jokin viranomaisasia on hoidettu. He kyselevät perään, käyvät auttamassa käytännön asioiden hoitamisessa ja auttavat jaksamaan arkea.
Se on hidasta ja aikaa vievää, mutta tärkeintä hankkeessa ei olekaan saada mahdollisimman monta asiakasta juoksutettua sen kautta, vaan tehdä mahdollisimman perusteellista työtä kaikkien kanssa. Yksin asioita hoitaessa kynnys jättää asiat tekemättä voi olla valtava. Häpeä niiden hoitamattomuudesta syventää entisestään hankalaa elämäntilannetta.
Tykö-hanke pyrkii pysymään asiakkaan rinnalla senkin jälkeen, kun asiakkaalle saadaan vaikkapa asunto ja tukiasiat kuntoon. Monia tukia pitää uusia säännöllisesti, asunnon kunnosta täytyy pitää huoli, ettei häätöä tule ja elämänhallintaankin tarvitaan usein apua.
Ei asunto tai Kelan tuki yksin vielä riitä. Elina ja Krista pyrkivät olemaan se taho, joka ei katoa heti, kun jokin viranomaisasia on hoidettu. He kyselevät perään, käyvät auttamassa käytännön asioiden hoitamisessa, muistuttavat jatkohakemuksista ja auttavat jaksamaan arkea.
Elina ja Krista koukkaavat toimiston kautta ja jatkavat matkaa seuraavaan tapaamiseen. Päivä täyttyy kohtaamisista ja puheluista viranomaisten kanssa. Työ vaatii pitkää pinnaa myös työntekijöiltä. On tärkeää, että taustalta löytyy työyhteisö, jonka suojissa voi purkaa myös raskaampia asiakaskokemuksia.
”Aina voidaan kuitenkin auttaa jotenkin. Se tuo paljon toivoa tähän työhön”, Elina kuvaa.
Hankkeen nimi Tykö tarkoittaa luokse tulemista. Sitä työ konkreettisesti on. Työntekijät pyrkivät tulemaan luokse tai vakuuttamaan asiakkaan, että tämä tulisi heidän luokseen. Se vaatii valtavan paljon luottamusta.
Aina voidaan auttaa jotenkin. Se tuo paljon toivoa tähän työhön.
On hetkiä, kun asiakas joutuu punnitsemaan, pääseekö yöksi nukkumaan vai saapuuko Tykön kanssa sovittuun palaveriin kirjoittamaan hakemuksia vaikkapa Kelaan.
Iltapäivällä toimistolle saapuu kaksi onnellista Tykön työntekijää – eräs asiakas on saanut asunnon. Ilo toisen puolesta pulppuaa heidän puheessaan ja kasvot ovat leveässä hymyssä.
”Tämä tässä on parasta, pienet onnistumiset silloin, kun sitä ehkä vähiten odottaa”, Krista iloitsee.
Työn motto on Taklataan yhdessä asia kerrallaan. Se kuuluu kaikessa Tykö-kaksikon tekemisessä.
Teksti ja kuvat Annuska Dal Maso
Tykkää, jaa, kommentoi