21.05.2024 | Näkökulma
Tarja Virolainen
Päivittäistavarakaupan yritysvastuu ei toteudu alkoholia myymällä
Hallitus on siirtämässä yhä voimakkaammat alkoholijuomat myyntiin ruokakauppoihin. Alkoholilainsäädännön muutosten riskeistä ovat varoitelleet maamme johtavat sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat hyvinvointialueista tutkimuslaitoksiin. Perustelut alkoholin terveys- ja turvallisuushaittojen lisääntymisestä eivät ole saaneet vastakaikua hallituksessa. Kaupan ala lobbaa voimakkaasti alkoholin myynnin laajentamisen puolesta.
Alkoholi ei ole tavallinen kulutushyödyke, vaan päihde, jonka liikakäyttö aiheuttaa vakavia sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia. Alkoholin suorat ja välilliset vaikutukset elämänlaatuun, elinikään, sairastavuuteen, onnettomuuksiin ja väkivaltaan ovat tilastollisesti osoitettavissa. Suomessa elää 70 000 lasta perheissä, joissa ainakin toisella vanhemmalla on päihdeongelma. Alkoholin tuomista ruokakauppoihin on hyvin vaikea pitää vastuullisena.
Kuitenkin vastuu on olennainen osa nykyaikaista yritystoimintaa. Myös kaupan alan pörssiyritykset tekevät paljon työtä saavuttaakseen suotuisat arviot sijoitustoiminnan ESG-kriteeristössä (Environment, Social, Governance) Vastuulliset sijoittajat eivät laita rahojaan alhaisen tai olemattoman ESG-luokituksen yhtiöön. Onko arvioitu, miten alkoholin myynnin laajentaminen vaikuttaa kaupan keskusliikkeiden vastuullisuusluokitukseen? Mikä on suurten institutionaalisten varainhoitajien suhtautuminen yritykseen, joka siirtää valikoimansa painopistettä päihteisiin? Miten suomalaisen päivittäistavarakaupan etiikkaan sopii massiivinen alkoholin myynnin lisääminen?
Tykkää, jaa