Asiakastiedon kirjaamisella on olennainen merkitys
Julkaisun nimi:
Asiakastiedon kirjaamisella on olennainen merkitys
Tekijä:
Pitkänen, T. Kaskela, T. Inkinen, M.
Ingressi:
Hoidon aikana kirjataan tietoa asiakkaan tilanteesta ja hoidon etenemisestä. Haastetta on siinä, miten kirjaaminen pystytään ohjeistamaan ja toteuttamaan niin, että mahdollisimman pienellä vaivalla saadaan tietoa erilaisiin tarpeisiin.
Julkaisukieli:
Suomi
Julkaisutyyppi:
Ammatilliset lehdet
Julkaisuvuosi:
2013
Julkaisun tiedot:
Tiimi 2/2013, s. 26-27
Lyhyt kuvaus:
Hoitotyössä kirjaamisen tarkoituksena on ensisijaisesti tukea hoitotyötä ja työntekijöiden välistä yhteistyötä.
Kerätyn tiedon hyödynnettävyyden näkökulmasta on tärkeää, että kirjaamiskäytännöt ovat selkeitä ja niitä noudatetaan. Kirjattua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön lisäksi toiminnan arvioinnissa, tulevan toiminnan kehittämisessä ja tutkimustyössä.
Artikkelissa tarkastellaan yhden helsinkiläisen A-klinikan asiakaskäyntien ja hoitokirjausten määrää 20 vuoden ajalta.
Asia-/Avainsanat: kirjaaminen, päihdehoito, arviointi
Tykkää, jaa