Entä jos ei syytettäisi ketään?

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat olleet erilaisten kohujen keskellä. Milloin kohteena on ollut vanhusten hoiva, milloin sairaalat, milloin lastensuojelu. Myös päihdehoito on saanut kuohunnasta osansa. 

Sosiaalihuoltolaissa säädetään henkilökunnan ilmoitusvelvollisuudesta. Jos henkilöstö huomaa tai saa tietoonsa toimintaa koskevan epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan, siitä ”on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle”. Tämä on velvoitettu viemään asian eteenpäin, ja toimiin epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi pitää ryhtyä.

Laissa säädetään viranomaisreitistä epäkohtien korjaamiseksi. Jos tämä reitti ei toimi, epäkohtia on tuotu julkisuuteen median kautta.

Onko sosiaalialan henkilöstöllä sanavapaus vai vallitseeko vaientaminen, kysyttiin Sosiaalitoimittajat ry:n järjestämässä seminaarissa. Sosiaalialan sananvapauskamppailusta väitöskirjan tehneen YTT Laura Tiitisen mukaan työn epäkohtien paljastamiseen liittyy vaientamista ja myös vaikenemista. Epäkohtien paljastamiseksi ja korjaamiseksi ei ole käytäntöjä, niistä keskustelu kielletään, epäkohdat normalisoidaan, työntekijöitä pelotellaan hiljaiseksi ja työntekijät myös hyssyttelevät toinen toisiaan.

Pelko on yleisin syy siihen, miksi epäkohdista ei raportoida.

”Yleisin syy jättää raportoimasta epäkohdista on pelko”, sanoi Tiitinen. Hän kertoi erilaisista epävirallisista tavoista rangaista epäkohtia esiin nostaneita. Niitä ovat esimerkiksi uhkailu, savustaminen, kiusaaminen, ulossulkeminen, koulutusten ja ylennysten epääminen sekä häpäisy, esimerkiksi mielenterveyden kyseenlaistaminen.

Kokonaan toisen näkökulman vaikenemisen ja vaientamisen ongelmaan toi oikeustieteilijä, Helsingin yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio. Hän esitteli no blame -toimintamallia, jossa pyritään oppimaan eikä lähdetä erilaisiin taisteluihin. 

No blame -periaate on käytössä esimerkiksi lentoliikenteessä, kun tutkitaan, mitä tapahtui, kun jotain poikkeavaa ja mahdollisesti vaarallista sattui. Keskeistä on, että ei etsitä syyllistä vaan pyritään yhdessä selvittämään ja ymmärtämään, mitä on tapahtunut, ja oppimaan siitä. 

Epäkohtia on kaikessa toiminnassa, ne pitää tunnistaa ja niistä pitää oppia. Oleellista on toimintakulttuurin kehittäminen. Tässäkin ajattelutavan muutoksessa kaikki lähtee liikkeelle johtajista. Tärkeintä on, että he sitoutuvat ensin läpinäkyvyyden arvoihin, Kimmo Nuotio sanoi.

Lisää uusi kommentti

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <i> <b> <p> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.