Kesäloman alkaessa korkataan – muista kuva!

Kirjoittaja: 
Anu Katainen

Kesälomakausi on vasta alkamassa, mutta jo nyt on varmaa, että kaikki eivät tule selviämään siitä niin sanotusti kuivin jaloin. Siirtymä takaisin työelämään voi muodostua ongelmaksi. Kesälomajuomien runsaasta nauttimisesta ei päästä omin voimin eroon ja se näkyy myöhäiskesän asiakaspiikkinä päihdeklinikoilla.

ALKOHOLIN JA KESÄLOMAN kiinteää kytköstä voi nykyisin tutkia sosiaalisessa mediassa. Ennen kesää on tosin jo vietetty vappua (selfie, päässä hassut hatut ja etualalla kaksi kuohuviinilasia) ja käyty työkavereiden kanssa terassilla (kuvassa iloinen mutta talven jäljiltä kalvakka seurue liian kirkkaassa kevätvalossa lasit kohotettuina).

Alkoholiin liitetään vahvoja vapauden merkityksiä.

Lomakauden alkaessa ollaan lentoasemalla (selfie, jossa lomalle lähtijät ja kaksi viinilasia, tai sommitelma, jossa taustalla näkyy kiitorata ja etualalla kaksi viinilasia) ja nautitaan lomakohteesta (rantamaisema, varpaat ja värikäs drinkki tai vaihtoehtoisesti puoliselfie aurinkolasit päässä, kaistale rantamaisemaa ja kohotettu olutpullo). Juhannusta vietetään mieluiten lähellä luontoa (järvimaisema, kohotetut jalat ja pullo olutta tai auringonlasku, järvi ja etualalla viinilasit).

Sosiaalisen median myötä ilmaisemme itseämme kuvallisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Siirtymät työn ja vapaa-ajan välillä ovat sosiaalisen median suosituinta kuvastoa ja ne visualisoidaan varsin yhtenäisillä tavoilla, ainakin keski-ikäisen tutkijan Facebook-feedistä tarkasteltuna. Kun haluamme välittää mahdollisimman tehokkaasti sen tunnetilan, jonka loman alkaminen aiheuttaa (ja samalla tietysti ilmaista että ollaan matkoilla), käytämme hyödyksi mahdollisimman tunnistettavia ja laajasti jaettuja symboleja.

ALKOHOLIIN LIITETÄÄN kulttuurissamme vahvoja vapauden merkityksiä. Alkoholi merkitsee arjen ja sen rajojen ylittämistä. Kun 2010-luvulla haluamme ilmaista iloamme koittaneesta vapaudesta, lataamme sosiaaliseen mediaan kuvan drinkistä tai oluesta. Pullo on perinteisesti toiminut Suomessa siltana toisten ihmisten luo, mutta se on visuaalisestikin ilmaisuvoimainen tunteiden välittäjä: kuvan katsoja pystyy hetkessä paikantamaan sen kuplivan onnen tunteen, kun lasi on kohotettu ja ensimmäinen siemaus otettu. Pää painuu lepotuoliin, katse hakeutuu siniselle taivaalle, merituuli puhaltelee, ei ole kiire mihinkään.

Ihmisten lomakuvia on useimmiten mukava katsella, etenkin jos sattuu olemaan itsekin siinä onnekkaassa tilanteessa, että lomailu on mahdollista. Tänä kesänä olen ajatellut haastaa itseni ja pohtia uudenlaisia tapoja ilmaista kuvallisesti lomalaisen onnentunteita. Todennäköistä kuitenkin on, että kesäkuun alkupuolella Facebook-ystävieni feediin ilmestyy kuva, jossa näkyy meri, taivas, varpaat ja värikäs drinkki.

Anu Katainen työskentelee tutkijatohtorina Helsingin yliopistossa.

Kommentit

Tarkoittaako ongelmakäyttö ja vaihteen päälle jääminen sitä että dokataan joka päivä? Tai miten se töihin palaamisen vaikeus näyttäytyy käytännössä? Oma pomoni joskus sanoi että jos töihin ei ole vähän vaikea tulla loman jälken, on loma ollut huono!

Lisää uusi kommentti

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <i> <b> <p> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.