Olli-botti toi kultaa kotiin

A-klinikkasäätiön Lasisen lapsuuden Olli-botti toi kultaa kotiin luovan suunnittelun Vuoden huiput -kilpailussa. Botti voitti kokemuksellisen muotoilun sarjassa.

Olli simuloi verkossa hädässä olevaa lasta tai nuorta, jonka alkoholia käyttävät vanhemmat riitelevät kovaan ääneen, ovat sammuneet tai jättäneet lapset yksin kotiin. Se keskustelee samaan tapaan kuin vastaavassa tilanteessa oleva lapsi voisi tehdä todellisuudessa.
Chatbot on tuotettu Lasisen lapsuuden #OleLuottoaikuinen-kampanjassa. Se herättelee näkemään lähellä elävän lapsen avun ja tuen tarpeen. Ollin kanssa on käyty jo 2 500 keskustelua.
Jo pienillä teoilla voi olla merkittäviä ja jopa käänteentekeviä vaikutuksia lapsen elämässä. Suomessa vanhempien alkoholinkäytöstä johtuvien haittojen kokeminen on hyvin yleistä: nuorista 7 prosenttia kokee haittoja usein.
Sovellus on syntynyt A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -työn, dynamo&son-mainostoimiston ja Ninchat-palvelun yhteistyönä. Samassa kokemuksellisen muotoilun sarjassa Vuoden huiput -kilpailussa kisasi muun muassa Amos Rex -taidemuseo.

  • Lue lisää Olli-botista ja #OleLuottoaikuinen-kampanjassa kerätyistä kertomuksista täällä
  • Olli-botti ja #OleLuottoaikuinen-kampanjasivu löytyvät täältä
  • Lisätietoja: kehittämiskoordinaattori Janne Takala, 050 362 9014, janne.takala@a-klinikka.fi