Viiniä kaupataan kepeäksi ratkaisuksi äitiyden arjen iloihin ja suruihin – onko ihme, jos myös koukkuun jäädään

Sosiaalisessa mediassa naisten alkoholinkäyttö näyttäytyy kuplivina, iloisina, skumpan ja viinin värittäminä kepeinä tunnelmina. Alkoholi tunkee elämäämme joka puolelta. Ei ihme, että myös ongelmat kasvavat.

Image
nainen pupukorvahupparissa

Tiia Ruokosalo

Tiia Ruokosalo
Kehittämiskoordinaattori, A-klinikkasäätiö

Julkaistu 25.01.2022 | A-blogi
Jaa Artikkeli

Facebook-fiidiini on viime vuosina noussut yhtä useammin hassun hauskoja meemejä, jotka yhdistävät äitiyden tai naiseuden ja alkoholin. ”Mama needs wine” tai ”Boxed wine is just a juice box for mom”. Sosiaalisessa mediassa naisten alkoholinkäyttö näyttäytyy kuplivina, iloisina, skumpan ja viinin värittäminä kepeinä tunnelmina. Viiniä nautitaan yksin tai yhdessä puolison kanssa, ystäviä tavatessa, erityisissä hetkissä tai toisaalta ihan arjessa vaikkapa palkintona siivouksesta tai kirjan kera rentoutuen. Sama kuva toistuu tv-sarjoissa ja elokuvissa.

Mutta mitä todella on tämän ilmiön takana? Onko se vain harmiton tapa purkaa arjen stressiä vai voiko kyseessä olla haitallinen asia? Pystyvätkö kaikki kohtuuteen?

Suomalaisen juomakulttuurin suurin muutos on ollut alkoholin tulo osaksi eri-ikäisten naisten elämää.

THL:n juomatapatutkimuksen mukaan eivät pysty. Naisista 23 prosentilla Audit-pisteet ylittivät riskirajan vuonna 2016. Alkoholin käytön ongelmat tuottavat häpeää ja ongelmien salailua. Ainakaan sosiaalisessa mediassa alkoholin käytön kääntöpuoli ei näy. 

Naisten kuluttaman alkoholin osuus on kasvanut viidessä vuosikymmenessä 12 prosentista 27 prosenttiin. Vielä 1960-luvun lopussa alkoholinkäyttö ei ollut yleinen vapaa-ajankäyttötapa. Yli 30-vuotiailla naisilla raittius oli yleistä. Vuosien 1984 ja 2000 välillä raittiiden naisten osuus väheni 27 prosentista 9 prosenttiin. Huomattava lasku, sanoisin. 

Suomalaisen juomakulttuurin suurin muutos on ollut alkoholin tulo osaksi eri-ikäisten naisten elämää. Samaan aikaan alkoholin aiheuttamat terveyshaitat ovat yleistyneet myös naisilla.

Alkoholi tuntuu olevan vastaus arjen iloihin, suruihin ja pieniin vastoinkäymisiin.

Ei liene sattumaa, että myös markkinat ovat tarttuneet hanakasti ilmiöön. Löytyy mukia, kassia, t-paitaa ”hauskoilla” sloganeilla. Äitiyden teemalla myydään jopa kuohuvaa. Alkoholi tuntuu olevan vastaus arjen iloihin, suruihin ja pieniin vastoinkäymisiin. Alkoholi on läsnä elämän kaikilla osa-alueilla. Viesti on selkeä: Äitiys ja arki on rankkaa. Pandemia vasta rankkaa onkin. Et selviä ilman lasillista! Samalla viestillä alkoholin käyttöä arkipäiväistetään ja viinin lipityksestä tulee uusi normaali. Kaikkihan niin tekevät, eikö?

Yksi lasillinen silloin tällöin ei haittaa tee, mutta tapa sen sijaan saattaa tehdä. Jos lasillista seuraa toinen ja kolmas, useamman kerran viikossa, voi juominen lipsahtaa huomaamatta ongelman puolelle. Myös lapset huomaavat vanhempansa vähäisenkin alkoholin käytön. Miksi siis ottaa viinin juomisesta turhaa tapaa? Alkoholi harvoin auttaa stressiin, yleensä päinvastoin. Alkoholi myös huonontaa unen laatua ja heikentää palautumista arjen kuormituksesta.

Alkoholi tunkee elämäämme joka puolelta. Ei ihme, että myös ongelmat kasvavat.

Alkoholi tunkee elämäämme joka puolelta. Ei ihme, että myös ongelmat kasvavat. Myös paineet ”täydelliseen äitiyteen ja elämään” ovat olemassa, tunnistanet tämänkin ilmiön. Kohtuudesta lipeäminen ei ole häpeän asia. Viestini teille urheat arjen sankarit, äidit ja naiset, on: älä jää yksin, apua löytyy kyllä. Mama doesn’t need wine, mama needs help (or just sleep).

Päihdelinkissä alkaa 8.2.2022 maksuton ja nimetön verkkoryhmä päihteitä käyttäville pienten lasten äideille. Ryhmä kestää 3 kuukautta ja se järjestetään yhteistyössä Ensi- ja turvakotien liiton kanssa. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan: https://paihdelinkki.fi/fi/aidit

Lukuvinkkejä:
Allen Carr (2020): Korkki kiinni!
Annie Grace (2020): Selvin päin
Ira Koivu (2016): Vapaa viinistä

Muokattu viimeksi 25.01.2022.