Siirtymäkohta palvelusta tai ammattilaiselta toiselle on nuorelle kriittinen hetki

Etsivässä nuorisotyössä asiakassuhteet saattavat kestää useita vuosia. ”Itsensä ja oman tilanteensa avaaminen tuntemattomalle sekä luottamuksen rakentaminen vievät aikaa”, kertoo A-klinikkasäätiön etsivää nuorisotyötä tekevä Arto Tujunen.


 

Image
kaksi nuorta pelaamassa

Arto Tujunen

Arto Tujunen
Etsivä nuorisotyöntekijä

Julkaistu 30.06.2022 | A-blogi
Jaa Artikkeli

Olen tehnyt etsivää nuorisotyötä Salossa kuusi vuotta ja ollut A-klinikkasäätiössä töissä vuodesta 2005. Etsivän nuorisotyön tiimiin kuuluu lisäkseni Salon kaupungin työntekijöitä.

Nuoret kohtaavat eri vaiheissa laajan kirjon ammattilaisia ja vaihtuvuus on välillä suurta.

Meidän roolimme on löytää nuorelle hänen tarvitsemansa palvelut ja auttaa heitä niissä eteenpäin. Olemme nuoren tukena hänen siirtyessään palvelusta toiseen voidellen tätä nivelkohtaa parhaan kykymme mukaan. Asiakassuhteemme saattavat kestää useita vuosia, jonka aikana nuori siirtyy palvelusta toiseen ja työntekijältä toiselle.

Kohtasin nuoren, jolla edessä oli tapaaminen uuden ja tuntemattoman työntekijän kanssa.

”Siellä on taas joku uusi työntekijä”, hän sanoi raskaan oloisesti ja mietti, kannattaako tapaamiseen lähteä ollenkaan. 

Käytämme etsivässä nuorisotyössä paljon aikaa siihen, että keskustelemme nuoren kanssa ja valmistelemme häntä uuden ihmisen tapaamiseen. Siirtymän sujuvuuteen vaikuttaa oleellisesti, onko uusi työntekijä jo tiedossa ja miten vanha työntekijä on päättänyt asiakkuuden. 

Me etsivät nuorisotyöntekijät olemme usein tilanteessa, jossa nuori ei tiedä muuta kuin että hänen työntekijänsä on lähtenyt pois ja odottaa, että uusi työntekijä ottaa yhteyttä. Siitä, kuka uusi työntekijä on ja milloin hän ottaa yhteyttä, ei ole tavallisesti mitään tietoa.

Odotusvaiheessa nuoren kannattelu jää meille ja usein perustelemme, miksi palvelusta ei kannata lähteä pois sen takia, että työntekijä vaihtui. 

Jos nuoren on esimerkiksi vaikea vastata puhelimeen, keskustelut pyörivät tulevan puhelun ympärillä ja voimme soitella enemmän harjoitellaksemme tilannetta. Lisäksi menemme asiakkaamme mukana tapaamiseen ja usein ihan konkreettisesti kävelemme sinne yhdessä.

Uusi työntekijä ei välttämättä ole tietoinen nuoren taustoista ja kaikki alkaa silloin nuoren kannalta alusta.

Nuoren turhautuminen saatetaan myös tulkita niin, ettei hän halua sitoutua palveluun.

Itsensä jatkuva avaaminen tuntemattomalle ja luottamuksen rakentaminen vie aikaa ja energiaa. 

Nuorella, jolla on arjessa monimutkaisempia haasteita ja joka on kiinnitetty useampaan palveluun, satunnaiset työntekijävaihdokset kertautuvat aika nopeasti. Voi käydä niin, ettei nuori itsekään tiedä, kenen kanssa hän tekee töitä.

Työelämässä on toki luonnollista vaihtuvuutta, ja siihen vaikuttaa moni seikka. Keskustelen nuoria kohtaavan työntekijän kanssa siitä, onko hän miettinyt, mitä siinä välissä tapahtuu, kun hänelle siirretään jonkun työntekijän vanhat asiakkaat. Siirtymä ei ole pelkästään sitä, että annetaan uusi aika uuden työntekijän luokse.  

Haluankin esittää kaikille nuoria kohtaaville ammattilaisille ja heidän esihenkilöilleen kysymyksen: ”Onko teillä mietitty palvelun jatkuvuutta asiakkaan näkökulmasta?”

Muokattu viimeksi 30.06.2022.