Kolumni: Hepatiittihoidon takamailla

Vuosi sitten aloitimme C-hepatiitin hoitopilotin pääkaupunkiseudun korvaushoidossa. Kaksikymmentä potilasta sai mahdollisuuden häätää hepatiitti helpolla tablettihoidolla korvaushoidon arjessa. Syksyllä potilaat oli hoidettu. Silti puolen vuoden jälkeen pilotin miettiminen harmittaa.

WHO:N TAVOITTEENA ON hävittää C-hepatiitti maailmasta vuoteen 2030 mennessä. Hävitys tarkoittaisi sitä, että 90 % taudin kantajista on diagnosoitu ja 80 % parantunut. Suomessa on 22 000 C-hepatiitin kantajaa. Toistaiseksi hoidettujen määrää mitataan promilleissa. Nykytahdilla Suomella ei ole mahdollisuutta päästä WHO:n tavoitteeseen. Halukin taitaa puuttua. C-hepatiitti on päihteiden käyttäjien tauti. He eivät pidä meteliä itsestään ja hoidostaan. Tai jos pitävät, niin vain sellaista konkreettista meteliä, jota paheksutaan.

Hoitolupaukset ovat olleet toistaiseksi katteettomia.

Yhden potilaan hepatiittihoito maksaa käytetyn perheauton verran. Kirroosin ja muiden pitkäaikaisten komplikaatioiden hoito maksaa enemmän. C-hepatiitti lisää maksakirroosin ja -syövän lisäksi esimerkiksi munuaissairauksien, diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Päihdeongelmaisten elinikä on Suomessakin noussut. Kuluttava elämä voi alkaa näkyä aikaisemmin kuin muilla, joten on tärkeää hoitaa hoidettavissa olevat oheissairaudet ajoissa.

A-KLINIKAN HEPATIITTIPILOTIN tulokset olivat hoidettujen osalta mahtavat. Hoito oli helppoa. Sekä potilaat että henkilökunta loistivat tyytyväisyyttään. Kolmen kuukauden hepatiittihoidolla nujerrettiin maksasairaus, parannettiin elämänlaatua ja vähennettiin oheiskäyttöä. Kaksi potilasta lopetti kokonaan pistämisen hepatiittihoidon ansiosta. Se on huikea saavutus, kun kyseessä ovat pitkäaikaisessa hoidossa olevat potilaat, joiden kanssa on toki aiemminkin pyritty eri keinoin oheiskäytön vähentämiseen.

Hoito onnistui, mutta ikävää on, että hoitoa vasta odottavat potilaat on unohdettu. Siksi päällimmäisenä mielessä on nyt harmitus, sillä hoitolupaukset ovat olleet toistaiseksi katteettomia. Suomen C-hepatiittistrategiassa lupailtiin korvaushoitopotilaille hepatiittihoitoja jo viime vuonna. Pilotissa testasimme kymmeniä potilaita, jotka odottavat yhä hoitoon pääsyä. Ovat odottaneet syksystä lähtien. Kunnat ja sairaalat tuntuvat odottavan, että joku muu tekisi jotain ensin.

TOIVOAKIN TOKI ON. THL julkisti juuri C-hepatiitin hoitopolun. Se pitää vielä saada pikaisesti käyttöön. Hepatiittipotilaat eivät odottamalla katoa. Heitä tulee edelleen lisää. Ei jonoon pompoteltaviksi, vaan hoidettaviksi.

Margareeta Häkkinen työskentelee ylilääkärinä A-klinikka Oy:n laitospalveluissa.

Kolumni on julkaistu Tiimi-lehdessä 3/2019.

Muokattu viimeksi 31.01.2020.

Ovatko osoite- tai laskutustietosi muuttuneet? Päivitä tietosi tästä

Tilaa Tiimi-lehti